ARCHIWUM

jazda za grosze - archiwumZawartość numeru - 1 (40) 2008:          pobierz wydanie w pdf

Pierwsza dekada "Jazdy za grosze..."
W latach dziewięćdziesiątych kiedy na polskim rynku motoryzacyjnym pojawiły się pierwsze instalacje gazowe do samochodów były wówczas produktem bardzo innowacyjnym i mało znanym w wchodzącym w realia wolnego rynku społeczeństwie. Wówczas właśnie zrodziła się potrzeba kreowania świadomości potencjalnego konsumenta oraz nowo upieczonych użytkowników o autogazie, którą dostrzegł m.in.wydawca tego pisma. W minionej dekadzie z gazetą tą związanych było kilku Redaktorów Naczelnych, które z tajnikami współtworzenia tego pisma dzielą się na naszych łamach.
Autor: Redakcja

Wzrost opłacalności jazdy na gazie -analiza 1998-2008
Mineło juz 10 lat odkąd "Jazda za grosze..." czynnie uczestniczy w "gazyfikacji polskiej motoryzacji". Nieustająco informujemy o tym, co ważne dla entuzjastów i profesjonalistów w dziedzienie autogazu. W przekonaniu o tym, że o rzeczach ważnych warto mówić stale przypominamy istotne powody , dla których opłacalna jest jazda na gazie (byle nie podwójnym ;). Wskazujemy także aktualną atrakcyjność takich rozwiązań. Doskonała wiadomością dla nadal rozważających przejście z benzyny na gaz jest to, żesystematyczna poprawa i rozpowszechnienie zaawansowanych technologii doprowadziły na przestrzeni 10 lat do obniżenia kosztów instalacji.
Autor: Piotr Grzywacz

Systematyczne wdrażanie nowych produktów i technologii jako podstawa działalności firmy
Dbając o bezproblemowe użytkowanie instalacji gazowych w samochodzie już nieomal zasadą jest wprowadzanie systematycznie nowych rozwiązań technicznych i co z tym się wiąże także nowych produktów. W firmie Elpigaz nowe produkty wprowadzane są każdego roku. Dla przypomnienia warto przejrzeć krótkie kalendarium. Wiele z tych produktów stało się symbolami polskiego rynku autogazu i zajmują ponad czasowe miejsce do chwili obecnej – i będą zajmować zapewne jeszcze przez wiele lat. Wśród hitów są produkty, których nazwy znane są szeroko poza granicami Polski i które bez wątpienia będą ogrywały swoją rolę przez kolejne lata – dotyczy to takich nazw jak: Vega, Vega-i, Stella, NICOLAUS, EXCLUSIVEline, I-Plus.
Autor: Grzegorz Jarzyński

Zmiana pokoleniowa
W poczcie elektronicznej przychodzącej do redakcji "Jazdy za grosze..." i do firmy Elpigaz często pojawia się pytanie " Jaką instalację gazową polecamy do danego samochodu?". Jeszcze 10 lat temu w czasach, gdy wychodził pierwszy numer naszego kwartalnika odpowiedź mogła być tylko jedna- z mikserem, czyli I-ej lub II-ej generacji. Na początku tylko ze zbiornikiem cylindrycznym, a z czasem także toroidalnym-montowanym w miejsce koła zapasowego. Później ilość możliwych rozwiązań wzrastała aż do momentu powszechnego stosowania układów wtrysku gazu. Obecnie większym problemem dla niektórych „młodych stażem” montażystów jest prawidłowy dobór elementów i zamontowanie układu starszej II generacji niż sekwencyjnego wtrysku gazu IV generacji. Odpowiadając na pytania potencjalnych użytkowników instalacji gazowych wskazujemy na zalety nowych rozwiązań, ich lepszą sprawność techniczną i optymalną pracę.
Autor: Paweł Szadkowski

Zasady eksploatacji auta z instalacją
Najwrażliwszy w samochodzie zasilanym gazem jest układ zapłonowy oraz utrzymanie w zbiorniku odpowiedniej ilości benzyny, a zaraz potem okresowe przeglądy instalacji. Co dzieje się z benzynowym układem zasilania w samochodzie z elektronicznym wtryskiem benzyny podczas zasilania gazem? Poszczególne elementy układu benzynowego podczas pracy silnika na gazie działają tak samo, jak przy pracy silnika na benzynie- nieczynne są jedynie wtryskiwacze benzyny, które podczas pracy silnika na gazie są na stałe zamknięte. Żeby zapewnić poprawne działanie wtryskiwaczy benzyny uruchamianie silnika wyposażonego w instalację gazową powinno zawsze odbywać się na benzynie!
Autor: Dariusz Wnuk

Diesle na gaz
Kontynuacja artykułu z poprzedniego numeru dotyczącego adaptacji silników wysokoprężnych (diesel) na zasilanie gazem. Przedstawia zalety i wady stosowania zasilania gazowego w silniku diesla. Przybliża także pierwszą metodę adaptacji, a mianowicie modyfikację silnika wysokoprężnego na silnik o zapłonie iskrowym. Określony został także poziom kosztów, które należy ponieść na adaptację autobusu na zasilanie gazowe i okres zwrotu oraz przedstawiono efekty ekologiczne takiego rozwiązania.
Autor: Bogusław Skarpetowski

Mecenat Elpigazu
Na sukces sportowy składa się wiele elementów: talent, umiejętności, wytrwałość, łut szcęścia ale też dość istotnym czynnikiem jest zaplecze finansowe. Elpigaz postarał się wyjść naprzeciw młodym sportowcom i od kilku lat wspiera ludzi z pasją, a na łamach "Jazdy za grosze..." staramy się zainteresować czytelników różnymi sportami. Wszak sport to zdrowie. Początkow w barwach Elpigazu jeżdzili: Szczeciński Team (Jakub Wachla i Piotr Szczygieł), a obecnie otaczamy mecenatem Marcina Kałdowskiego (motocykle), Pawła Stefanickiego (rajdy samochodowe). Wspieramy też młodych piłkarzy Gedania rocznik 92 i z dumą patrzymyjak daja z siebie wszystko...
Autor: Redakcja

Włochy-kolebka europejskiego autogazu
Za datę początku rozwoju rynku gazu płynnego we Włoszech można przyjąć rok 1936, kiedy zbudowano pierwszą rozlewnię gazu w okolicach Wenecji i do gospodarstw domowych zostały dostarczone pierwsze, czarne butle gazowe. Na początku LPG (it GPL) było głównie dostępne u wybrzeży Włoch, w rafineriach położonych na Sycyli i Sardyni. Kiedy w latach 60-tych ropa naftowa zastąpiła węgiel jako paliwo przemysłowe, zaczeły powstawać nowe rafinerie, co miało przełożenie na zwiększenie podaży gazu płynnego na rynku. Obecnie włoski rynek autogazu należy do jednego z największych i 45% zużycia gazu płynnego da samochodów w Europie ma miejsce właśnie we Włoszech. Ocenia się, że w kraju jeżdzi około 1,3-1,4 miliona samochodów na autogaz i 0,3-0,4 miliona samochodów napędzanych gazem ziemnym.
Autor: Dorota Dyakowska



© 2008 Jazda za grosze • projekt graficzny: Edyta Osiak • wykonanie serwisu: EXCOM Breza Kazimierz