ARCHIWUM

jazda za grosze - archiwumZawartość numeru - 3/4 (42/43) 2008:          pobierz wydanie w pdf

Najszybsze auto na gaz
Samochody napędzane LPG to obraz dość często spotykany na polskich drogach. Coraz częściej takie instalacje pojawiają się również w samochodach klasy wyższej i co ciekawe w samochodach o ewidentnie sportowym zacięciu ucinając tym samym wszelkie dyskusje na temat gorszych osiągów samochodów zasilanych LPG. Najszybszy na świecie pojazd napędzany gazem to samochód marki BMW. Przy 318 km/h załącza się elektroniczny ogranicznik prędkości.
Autor: Robert Pierzchała

Zanim nadejdą mroźne dni
Zima zbliża się do nas wielkimi krokami. Jak zawsze w tym okresie rezygnujemy z rowerów i przerzucamy się na narty, snowboard czy łyżwy. To także w tym okresie musimy szczególnie zadbać o nasze auto.Nie powinniśmy zatem czekać aż warunki się pogorszą i przyjdzie załamanie pogody, tylko zająć się odpowiednio naszym samochodem, tak by był gotowy do potyczek ze śniegiem i mrozem. W tym artykule dowiemy się jakie czynności, powinny zostać wykonane przed sezonem zimowym w każdym samochodzie, a także w samochodzie z instalacją gazową.
Autor: Jakub Kucharski

Ferdynand Porsche – Nasz Wielki Sąsiad
Ferdynand Porsche urodzony 3 września 1875 roku w Maffersdorf (Austro-Węgry obecnie Czechy) w niezamożnej rodzinie rzemieślniczej zapisał się w historii jako jeden z największych osobowości XIX wieku - wieku elektryczności i pary wodnej. Po dzisiejsze czasy uważany jest za najsłynniejszego konstruktora niemieckiego przemysłu samochodowego. W 1999 roku gremium 33 dziennikarzy samochodowych przyznało mu tytuł „ Samochodowego inżyniera Wieku
Autor: Ewa Siemieniako

Układ zapłonowy- co robić, aby był bezawaryjny?
Montażyści i serwisanci instalacji gazowych, rozpatrując aspekty techniczne związane z eksploatacją samochodów zasilanych gazem, bardzo często zwracają uwagę na układ zapłonowy. Wynika to z różnicy jaka występuje między zasilaniem gazem a benzyną przy zapłonie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze (przeskok iskry na świecy zapłonowej). Dla użytkowników pojazdów niezrozumiała jest sytuacja, gdy silnik sprawia wrażenie poprawnej pracy podczas zasilania benzyną a w czasie pracy „na gazie” jego zachowanie nie jest właściwe. Po sprawdzeniu pracy instalacji gazowej często okazuje się, że sugerowane przez właściciela pojazdu uszkodzenia nie znajdują uzasadnienia.
Autor: inż. Paweł Szadkowski

Wymarzone wakacje
Na spóźnione wakacje postanowiliśmy wybrać się do Chorwacji – najwygodniej oczywiście byłoby samochodem. Nasze autko na szczęcie jeździ również na „ gazie”, więc mogliśmy sobie pozwolić na ten wyjazd. Aby wjechać na terytorium Chorwacji samochodem, należy posiadać ważne ubezpieczenie OC, dokumenty samochodu (dowód rejestracyjny) i zwykłe prawo jazdy (nie musi być międzynarodowe). Należy również posiadać ważny paszport (co najmniej 3 miesiące do upływu terminu ważności).
Autor: Adam Rakowski

Tankowanie w domu?
Bardzo wzrosła świadomość Polaków na temat sprężonego gazu ziemnego jako ekologicznego paliwa samochodowego. Programy telewizyjne o tematyce motoryzacyjnej i serwisy informacyjne podają wiadomości o kolejnych modelach fabrycznie wyposażonych samochodów w instalację CNG, które zbiorniki gazu mają pod podwoziem, oraz o nowo otwieranych stacjach tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce. Pojawiają się również informacje, że można „to nowe paliwo” tankować u siebie w garażu.
Autor: Gerard Bartłomiejczyk

Adaptacja na LPG- taniej niż myślisz
Samochody różnią się ceną zakupu, rodzajem nadwozia, wyposażeniem, masą ładowności, przeznaczeniem ,pojemnością silnika. Podzielono je więc na klasy (segmenty) czyli umowne zbiory, do których należą samochody - zazwyczaj osobowe - o określonych cechach lub przeznaczeniu. Jako pierwsi w Polsce rozpoczęliśmy akcje porównania kosztów eksploatacyjnych oraz średniego przebiegu zwrotu z inwestycji adaptacji samochodów na LPG poszczególnych segmentów samochodowych, tym razem w najliczniejszym segmencie C.
Autor: Joanna Wnuk

Zapewne to nie wszystkie możliwości
Propagowaniem LPG na forum europejskim zajmuje się European LPG Association (AEGPL) z siedzibą w Brukseli. Ta silna organizacja stale pracuje nad wzrostem udziału LPG w strukturze europejskiej konsumpcji surowców energetycznych. Stanowi też otwartą platformę dla dyskusji ekspertów i praktyków, których wiedza i doświadczenie wykorzystywane są do budowania wizerunku LPG jako dostępnej czystej alternatywy energetycznej. Działania te stymulują rozwój branży i mają własny wpływ na decyzje europejskich i międzynarodowych instytucji i organizacji. Dla umożliwienia stałej wymiany poglądów i doświadczeń AEGPL systematycznie organizuje własne Kongresy, którym towarzyszą wystawy prezentujące najnowsze technologie i osiągnięcia branży LPG. Ostatni z nich miał miejsce w Mediolanie i wśród najbardziej zaawansowanych technologii można było podziwiać także bardzo interesujące przedmioty codziennego użytku na LPG (m.in. zestawów do grillowania, urządzenie do odchwaszczania czy zwalczania insektów).
Autor: Piotr Grzywacz

Zbiorniki MoreMo- więcej i nowocześniej
Od początku rozwoju gazyfikacji wielu użytkowników nurtowało zagadnienie zbiornika na LPG montowanego najczęściej w bagażniku auta. Początkowo był to cylindryczny pojemnik o różnych średnicach i długościach pozwalający na zatankowanie 80 % LPG w odniesieniu do pojemności całkowitej. Kolejno pojawiły się zbiorniki LPG w kształcie koła, zwane potocznie zbiornikami toroidalnymi. To rozwiązanie pozwoliło na montaż zbiornika w miejsce koła zapasowego – co ku zadowoleniu klientów jak i producentów doprowadziło do szerokiego rozpowszechnienia na całym świecie. Ostatnio powstała innowacyjna konstrukcja, która posiada wiele zalet w porównaniu ze stosowanymi dotychczas zbiornikami toroidalnymi. Nowemu rozwiązaniu nadana została handlowa nazwa - MoreMo - to skrót od słów „More” (Więcej) i „Modern” (Nowocześniej). Zbiorniki MoreMo to korzyści zarówno dla użytkownika instalacji gazowej jak i dla montażysty.
Autor: Red (na podstawie informacji producenta)

Portret użytkownika auta na gaz
Samochody na gaz – w Polsce jest ich ponad 2 miliony. Kto tak właściwie jeździ tymi autami? Gdzie mieszka? Czym się zajmuje? Podjęto próbę charakterystyki posiadaczy samochodów zasilanych gazem i rodzaj używanych przez nich samochodów uwzględniając składowe: wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania i dochód kierowców oraz pojemność silnika, wiek i marka samochodu. Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród polskich kierowców najbardziej popularnym paliwem jest benzyna, od lat bezkonkurencyjna (61% ). Drugie miejsce na podium zajmuje autogaz, który zasila 21% użytkowanych pojazdów, trzecie zaś miejsce przypadło olejowi napędowemu (19% ).Warto zauważyć, że nadal utrzymuje się tendencja wzrostowa w adaptacji samochodów na gaz i według szacunków POGP wzrost netto instalacji gazowych w 2007 roku wyniósł 70 tys. szt. Rynek instalacji gazowych nie jest tak dynamiczny jak w latach ubiegłych co może mieć związek z bogaceniem się społeczeństwa (także na kredyt) i spadkiem cen zakupu nowych samochodów.
Autor: Daniel Tankielun

GIFT
Zwolennikom zasilania pojazdów gazem wydaje się, że wystarczające jest poinformowanie właścicieli pojazdów, że jest to paliwo znacznie tańsze od benzyny i to już spowoduje przekonanie do adaptacji auta na gaz lub do wyboru wersji gazowej zamiast diesla czy tylko benzyny. Co bardziej wyrafinowani dodają, że gaz to paliwo ekologiczne. Czy naprawdę w ten prosty sposób można zapewnić dla paliw gazowych zasłużoną pozycję na rynku motoryzacyjnym oraz w społeczeństwie? Pojawiające się w mediach informacje dotyczą w większości sensacji związanych z tymi paliwami. O wzroście akcyzy „trąbią” niemal wszystkie programy telewizyjne i radiowe. Wypadki związane z udziałem gazu, jeżeli się wydarzą, trafiają na pierwsze strony gazet. Ileż to razy padało stwierdzenie, że gaz będzie nieopłacalny? Czy ktoś spotkał się z informacją o ile ton dziennie mniejsza jest emisja spalin w Polsce dzięki 2 milionom aut na gaz ? O ile zmniejsza się zachorowalność na choroby nowotworowe dzięki zastąpieniu gazem benzyny ? Ile osób stać na dojazd do niskopłatnej pracy odległej o dziesiątki kilometrów?
Autor: Gaz Promotor

Ekonomiczny Supertest. Z Gdańska do Krakowa za 169 zl
Kraków to jedno z najpiękniejszych i najpopularniejszych miast ,nie tylko w Polsce ale też na świecie. Miasto, które w 2000 roku uzyskało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, jest tradycyjnym celem wycieczek z całego kraju. Ile zapłacimy za weekendowy wypad z Gdańska do Krakowa? Przedstawimy orientacyjną kalkulację kosztów podróży własnym samochodem w porównaniu z pociągiem PKP IC. Kalkulację przeprowadziliśmy dla średniej wielkości samochodu zasilanego zarówno benzyna jak i LPG, którym podróżują cztery osoby i niewielki bagaż (w końcu to wyjazd tylko na kilka dni). Wytypowanym autem został komfortowy, wręcz idealny dla wieloosbowej rodziny, Renault Laguna z 2-litrowym silnikiem o mocy 135 KM. Średnie zużycie benzyny na trasie wyniosło 8,9 litra na 100 km, a zużycie LPG było o ok. 15% większe i wyniosło 10,5 litrów na 100 km. Cena biletu IC w I klasie (z miejscówką) wynosi 158,00 zł /osobę dorosłą i w II klasie 118 zł/osobę.
Autor: Anna Ramska

LPG i CNG paliwa wspierane na całym świecie
Wielokrotnie w życiu spotykałem się z sytuacją, że dopiero przypadek powodował zauważenie i odkrycie oferty lub produktu, który dobrze znany innym, dla mnie bywał wcześniej niezauważalny. Sądzę, że podobnie może wyglądać sytuacja z programami promocji autogazu, które osobom zawodowo związanym z tą branżą są dobrze znane. Jednak dla wielu innych stanowić mogą takie właśnie nieoczekiwane „odkrycie”, że zainteresowanie gazem w wielu krajach nie ogranicza się do poziomu klienta – użytkownika samochodu, ale znajduje poważne poparcie w polityce energetycznej poszczególnych Państw.Warto zapewne poznać najważniejsze ze stosowanych aktualnie w krajach europejskich programów promocji alternatywnych paliw gazowych, pomagające w rozwoju ich zastosowania w transporcie samochodowym. Poszczególne kraje (Francja, Niemcy, Holandia, Włochy i Wielka Brytania) znajdują różne sposoby, aby zachęcić właścicieli aut do ich adaptacji na zasilanie gazem.
Autor: Voyager



© 2008 Jazda za grosze • projekt graficzny: Edyta Osiak • wykonanie serwisu: EXCOM Breza Kazimierz